[acc-cca-l] CFP: CGSA/ACEJ 2026

Andrea Braithwaite Andrea.Braithwaite at ontariotechu.ca
Thu Oct 9 13:47:03 MDT 2025


[△EXTERNAL]



Version française ci-dessous

Full CFP available on our website: https://gamestudies.ca/conference-conference/

The 2026 CGSA/ACÉJ annual conference will be a hybrid event co-hosted by the Technoculture, Art and Games Lab (TAG) at Concordia University in Montreal, Quebec from June 11-14th, 2026.

We invite contributors from all disciplines and researchers working on or around games, including digital and non-digital games. Graduate student submissions and submissions from scholars outside of Canada are welcome and encouraged!

Call For Papers

In line with our decision to host CGSA’s annual conference in Montreal one more time before going back on the road, this year’s chosen theme is “On Repeat”. Beyond the Montreal “threepeat,”  this theme also references the many ways games, players, and game studies are shaped by returns, loops, cycles, respawns, and replays. We particularly invite submissions that explore repetition in its many resonances: as game mechanics, as experienced by players, as nostalgic returns or reboots, as found in historical and cultural cycles, and in revisiting as scholarly practice, to name just a few possibilities. Papers addressing this theme of “On Repeat” might also consider questions like:

  *   Repetitive pleasures: returning to favourite genres, games, or levels, the comfort of the familiar in games, getting into grooves and flow states, speedrunning, rhythm games, erotic games, and mastery through repeated playthroughs.
  *   Repetitive frustrations: difficulty and death in games, tedious grinding, tutorials, repetitive strains and pains, loops and loss, habits and compulsions.
  *   Respawns, resets, replays, and do-overs in games and game cultures.
  *   Loops and feedback loops in gameplay, game music, game mechanics, etc.
  *   Nostalgia, memory, remakes, and re-releases, and the way they shape the cultural memory of games.
  *   Habitus: how players, designers, and scholars get caught in cycles.
  *   Repetition as labour in game production and play.
  *   Iterative loops or cycles strategically deployed in gameplay and game design.
  *   Theories and methods of returning, revisiting, re-reading, and restarting in game studies.
  *   Never again, and yet here we are: things that we do not want to repeat, and issues we cannot believe we still have to protest.

And any other questions which take up repeats, returns, or circling back in games, game cultures, and games scholarship.

Deadline and Call for Reviewers

The deadline for submission is January 7th, 2026 at 11:59 PM PST. The conference portal will be available starting November 15, 2025.



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L’édition 2026 du colloque annuel de l’ACÉJ/CGSA sera un évènement hybride, coorganisé avec le laboratoire Technoculture, Art and Games (TAG) de l’Université Concordia. Il aura lieu du 11 au 14 juin 2026, à Montréal (Québec).

Nous accueillons avec plaisir les communications provenant de toutes disciplines, autant sur les jeux qu’autour de ceux-ci, qu’ils soient numériques ou analogiques. Les propositions d’étudiant·e·s aux cycles supérieurs et de chercheur·se·s à l’extérieur du Canada sont permises et encouragées.

Appel à communications

Suivant la décision d’organiser le colloque annuel de l’ACÉJ encore une fois à Montréal avant de reprendre la route, nous avons choisi le thème suivant pour cette année : « La Répétition ». Plus qu’une référence au « triplé » montréalais, ce thème se veut aussi une référence aux nombreuses façons que les jeux, les joueur·se·s et les études du jeu sont façonnées par les retours, les boucles, les cycles, les respawns et les replays. Nous vous invitons plus particulièrement à soumettre des propositions qui explorent la répétition et ses multiples échos : dans les mécaniques de jeu, dans l’expérience vécue par les joueur·se·s, dans les retours nostalgiques et les remakes, mais aussi comment elle est traitée dans les cycles historiques et culturels et comment elle est mobilisée en pratique scientifique, pour ne citer que quelques possibilités. Les propositions sur le thème « En boucle » peuvent aussi considérer les sujets suivants :

  *   Les plaisirs répétitifs : le retour vers nos genres, jeux et niveaux préférés; la recherche du confort dans les jeux; la routine et le flow; le speedrunning; les jeux rythmiques; les jeux érotiques; la maîtrise par la répétition.
  *   Les frustrations répétitives : la difficulté et la mort dans les jeux; le grind fastidieux; les tutoriels; les tensions et douleurs répétitives; les boucles et les pertes; les habitudes et les contraintes.
  *   Les respawns; les réinitialisations; les replays; les reprises dans les jeux et dans les cultures du jeu.
  *   Les boucles et les boucles de rétroaction; la musique dans les jeux, les mécaniques de jeu, etc.
  *   La nostalgie; la mémoire; les rééditions et les remakes, et comment ils façonnent la mémoire culturelle des jeux.
  *   L’habitus : comment les cycles piègent les joueur·se·s, les concepteur·rice·s et les chercheur·se·s.
  *   La répétition comme travail, tant dans le jeu que dans la production.
  *   Les boucles ou cycles itératifs déployés stratégiquement dans les mécaniques ou dans le design d’un jeu.
  *   Théories et méthodes de retour, de reprise, de relecture, de recommencement dans les études du jeu.
  *   Ce qui ne devrait plus arriver, mais qui arrive encore : ce que nous ne voulons pas qui se répète, et les enjeux pour lesquels, croyez-le ou non, il nous faut encore protester.

Ainsi que tous autres sujets qui abordent les répétitions, les retours, les boucles dans les jeux, la culture du jeu et les études du jeu.


Date limite et recherche d’évaluateur·rice·s

La date limite pour soumission est le 7 janvier 2026 à 23 h 59 HNP. Le portail de la conférence sera disponible à partir du 15 novembre 2025.


Andrea Braithwaite, Ph.D. (she/her)
Communication and Digital Media Studies, Ontario Tech University
President, Canadian Game Studies Association

The university acknowledges the lands and people of the Mississaugas of Scugog Island First Nation which is covered under the Williams Treaties. We are situated on the Traditional Territory of the Mississaugas, a branch of the greater Anishinaabeg Nation which includes Algonquin, Ojibway, Odawa and Pottawatomi.

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