[acc-cca-l] Nick Cave. Something eternal / Nick Cave. Quelque chose d'éternel

CELAT-UQAM celat at uqam.ca
Tue Sep 13 12:56:49 MDT 2022


[△EXTERNAL]


[cid:image001.jpg at 01D8C781.0051D060]


NICK CAVE
QUELQUE CHOSE D’ÉTERNEL
SOMETHING ETERNAL

Un échange bilingue sur l’œuvre et la vie de l’artiste et sur son héritage
A bilingual discussion exploring the artist’s work, life, and legacy

DATE
14-9-2022

16.00
OUVERTURE DE L’ESPACE D’EXPOSITION
OPENING OF THE EXHIBITION SPACE

17.30-19.30
CONVERSATION & COCKTAIL
(3eve étage/3rd level)

AVEC/WITH*:
BASIA BULAT, DAVID BRACKETT, VIVA PACI, CHANTAL RINGUET & SYLVANO SANTINI
INTRODUCTION: VICTOR SHIFFMAN & KATHARINA NIEMEYER

INSCRIPTIONS : celat at uqam.ca

Accessibilité : espaces accessibles par ascenseur. Merci de nous informer de vos besoin d'accessibilité. / Spaces are accessible by elevator. Please contact us for any accessibility needs.
--
[English follows]
Nick Cave. Quelque chose d’éternel

À la fois musicien, auteur-compositeur-interprète et icône culturelle, Nick Cave a produit une œuvre multiple et diversifiée qui se décline en plusieurs styles musicaux (post-punk, rock alternatif, gothique). Celle-ci comprend plusieurs collaborations (avec entre autres Johnny Cash, P.J. Harvey, les Bad Seeds et Warren Ellis) et demeure résolument pluridisciplinaire (musique, cinéma, littérature, etc.). Dans le cadre de l’exposition Nick Cave. Stranger than Kindness qui est présentée à Montréal jusqu’en septembre 2022, cette rencontre proposera des échanges sur le processus créateur de l’artiste, sur ses obsessions, ses grands thèmes de prédilection, ses influences, ses méthodes de travail et ses archives.

L’événement regroupe des experts et des artistes qui, à l’aide de perspectives comparées, aborderont diverses facettes du travail de Nick Cave, de même que leur mise en scène dans les salles de l’exposition où se mélangent la biographie, l’autobiographie et la fiction. Dans ce contexte, l’environnement sonore et la conception des salles reflètent les nombreuses formes narratives qu’a privilégiées l’artiste dans ses écrits et dans sa vie; ils initient une expérience à la fois concrète et sensorielle dans un monde fascinant, celle-ci se définissant comme une « archive en constante évolution ».

Organisation : Katharina Niemeyer et Chantal Ringuet du Centre de recherche Cultures-Arts-Sociétés de l’Université du Québec à Montréal, en coopération avec Victor Shiffman (producteur et chef de projet de l’exposition)

Nick Cave: Something Eternal

Musician, songwriter, composer, and cultural icon, Nick Cave has created works that embrace several musical styles (punk, alternative rock, gothic), collaborators (with Johnny Cash, P.J. Harvey, the Bad Seeds and Warren Ellis, among others) and that remain profoundly trans- and interdisciplinary (music, cinema, literature, etc.). Adding to the program of Stranger Than Kindness: The Nick Cave Exhibition, presented in Montreal at the Galerie de la Maison du Festival until September 2022, this conversation will engage with and reflect on the imaginative process of the artist and his obsessions, major themes, influences, working methods, and archives.

The event will bring together experts and artists who will compare diverse aspects of Nick Cave’s work, taking into consideration the scenography of the exhibition, where biography, autobiography, and fiction blend to create a unique universe. In this context, the sonic environment and the conception of the showrooms reflect the various narrative forms the artist has engaged with during his life. They initiate a very direct and sensorial entry into this fascinating world, a constantly evolving and living archive.

Organization: Katharina Niemeyer et Chantal Ringuet of the Centre de recherche Cultures-Arts-Sociétés (University of Quebec in Montreal), in cooperation with Victor Shiffman (producer and lead project manager of the exhibition)
---
*Biographies des participant.e.s/ Participants’ biographies :

BASIA BULAT
Nominée aux prix Juno et Polaris, Basia Bulat est une auteure-compositrice-interprète vivant à Montréal. Dotée d’une voix distinctive, son répertoire passe du R&B et soul au freak folk. Son talent a été reconnu à grande échelle : ses titres ont été adaptés pour des orchestres symphoniques majeurs, et elle a été invitée à plusieurs hommages prestigieux comme ceux pour Léonard Cohen, Daniel Lanois, et The Band. Depuis ses débuts en 2007, elle a partagé la scène avec des artistes comme The National, Nick Cave and the Bad Seeds, Daniel Lanois, St Vincent, Sufjan Stevens, Destroyer et Andrew Bird, et en tant qu’auteure-compositrice, elle a collaboré avec de nombreux artistes, incluant US Girls et Jeremy Dutcher. S’ajoutant à sa voix puissante, Basia Bulat maîtrise et enregistre sur plusieurs instruments comme la guitare électrique, le piano, l’autoharpe, l’ukulélé, la basse et le charango. Pour le 2022 “The Garden”, elle a revisité son catalogue avec un trio collaborateur qui inclut Owen Pallet afin de réinventer certains de ses titres pour un quatuor à cordes.

Basia Bulat is a Juno- and Polaris Prize-nominated singer-songwriter based in Montreal. She offers both a distinctive voice and artistry that pulls as much from R&B and soul as it does from freak folk. Her talent has also been recognized at scale: her songs have been adapted for major performances with symphony orchestras, and she has been invited to perform at prestigious tributes to Leonard Cohen, Daniel Lanois, and The Band. Since releasing her debut in 2007, she has shared a stage with artists including The National, Nick Cave and the Bad Seeds, Daniel Lanois, St Vincent, Sufjan Stevens, Destroyer and Andrew Bird, and collaborated as a songwriter with artists across many genres, including US Girls and Jeremy Dutcher. In addition to her powerhouse voice, Bulat is an accomplished multi-instrumentalist, recording and performing on electric guitar, piano, autoharp, ukulele, bass and charango. She has just revisited her catalogue along with a trio of collaborators, including Owen Pallet, for 2022’s "The Garden", giving songs from her discography a string quartet reimagining.

DAVID BRACKETT
David Brackett est professeur en histoire de la musique et musicologie à la Schulich School of Music, McGill University, et à la Chaire de Recherche sur la Musique Populaire et la Société. Sa recherche se concentre sur les relations entre catégories de musiques et catégories de personnes; un sujet qui est au cœur de son ouvrage Categorizing Sound: Genre and Twentieth-Century Popular Music (University of California Press, 2016), qui a gagné le prix Lowens du livre de l’année de la Society for American Music’s. Ses plus anciennes publications incluent : Interpreting Popular Music (Cambridge University Press, 1995; reprint University of California Press, 2000), une collection de lectures documentaires annotées, The Pop, Rock, and Soul Reader: Histories and Documents, publié par l’Oxford University Press, la quatrième édition qui est paru en 2020.

David Brackett is Professor of Music History and Musicology at the Schulich School of Music of McGill University, and Canada Research Chair in Popular Music and Society. His research focuses on the relationship between categories of music and categories of people, a topic that is at the heart of his most recent book, Categorizing Sound: Genre and Twentieth-Century Popular Music (University of California Press, 2016), winner of the Society for American Music’s annual Lowens Award for book of the year. His earlier publications include Interpreting Popular Music (Cambridge University Press, 1995; reprint University of California Press, 2000), and a collection of annotated source readings, The Pop, Rock, and Soul Reader: Histories and Documents, published by Oxford University Press, the fourth edition of which appeared in 2020.

VIVA PACI
Viva Paci est professeure de Théorie du cinéma, à l’École des médias de l’UQAM, où elle dirige le labdoc (Le laboratoire de recherche sur les pratiques audiovisuelles documentaires) et la maitrise en Cinéma et images en mouvement. Ses recherches interrogent le cinéma d’un point de vue intérmédial, tel que les relations entre cinéma et musée (sur l’exposition d’images en mouvement, entre autres) ou cinéma et musique (sur la comédie musicale, notamment). Parmi ses livres : Il cinema di Chris Marker (2005), La comédie musicale et la double du cinéma (2011), La machine à voir. À propos de cinéma, attraction, exhibition (2012), La télévision selon Jean-Christophe Averty (codir. 2016) et Une télévision allumée : les arts dans le noir et blanc du tube cathodique (codir. 2018). Elle travaille actuellement sur les relations entre cinéma et taxidermie.

Viva Paci is a professor of film theory at the Media School (UQAM) and director of the labdoc (Le laboratoire de recherche sur les pratiques audiovisuelles documentaires) as well as of the Master program Cinema and moving images. Her research focuses on cinema and intermediality as for example the relations between cinema and museums (exhibition of moving images, for example) or cinema and music (especially musicals). She has published: Il cinema di Chris Marker (2005), La comédie musicale et la double du cinéma (2011), La machine à voir. À propos de cinéma, attraction, exhibition (2012), La télévision selon Jean-Christophe Averty (codir. 2016) et Une télévision allumée : les arts dans le noir et blanc du tube cathodique (codir. 2018). She is currently working on the relations between cinema and taxidermy.

CHANTAL RINGUET
Chantal Ringuet, est une écrivaine, chercheuse et traductrice littéraire vivant à Montréal. Docteure en lettres et membre associée du CÉLAT-UQÀM (Centre de recherche Arts Cultures Sociétés), ses travaux se situent au confluent de la recherche-création et de la traduction. Elle a publié plusieurs ouvrages, dont trois recueils de poésie (Le sang des ruines, Prix littéraire Jacques-Poirier 2009; Under the Skin of War, 2014 et Forêt en chambre, 2022) et des essais sur la culture juive. Avec Pierre Anctil, elle a traduit l’autobiographie de jeunesse de Marc Chagall, Mon univers. Autobiographie. Elle a dirigé l’ouvrage collectif Les révolutions de Leonard Cohen (ouvrage récipiendaire du 2017 Canadian Jewish Literary Award, co-ed. Gérard Rabinovitch). Spécialiste de Leonard Cohen, elle a travaillé en tant qu’experte-conseil sur l’exposition Leonard Cohen. Une brèche en toute chose / Leonard Cohen. A Crack in Everything qui a été présentée au Musée d’art contemporain de Montréal en 2017-2018. En octobre 2019, elle a inauguré la résidence de création littéraire de Reykjavik, ville de littérature de l’UNESCO. Elle est une fan de longue date de Nick Cave and the Bad Seeds.
Site web : www.chantalringuet.com<https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.chantalringuet.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR3_P-z50bK0GS-7yM8YdmASiBh74yHzAATJnflwlZ97jXzDoLGbOv2xGnE&h=AT3Abyql1TGmxT77v47fpfL4VAOH_Bpnqga51pZbah8Rx5M0typ2ZBnz3uj4VqIa-C1fWjgVyt2QT-r-UXwmtwJBQRsXRC4Sh6MDjJTLHw89t6mU8sd70WqSo0OPi9qkYwOgqEGwYw&__tn__=q&c%5B0%5D=AT2gjX3KerOLprydt1CMLImfWFhkphKjW2h3HNyE7snxNjtZqtfPv-Eu2MxBknT4tV2E7vbJMPi3bHJG1RWhBA_isoLumeort03adD0w6dIDStDKd4aH0b-PzAUo7hRuBDPo5aW8Dc3DhnRObVp_PbMT>
Page Facebook: https://www.facebook.com/chantal.ringuet.7<https://www.facebook.com/chantal.ringuet.7?__cft__%5B0%5D=AZV4peyZtcDlGjuRI6jSvCv2DG1JjtbYge6P7yJnxVm2EYix8SGMxCFILt96PbQ0o6ahxCnQ0HpjvOjdheOxNtNPuu7uvo0feyeS5qBYK2ntJyfRaP2DIA-I4M3-wNSfTZU&__tn__=q>

Chantal Ringuet, is a Canadian award-winning author, scholar and literary translator based in Montreal. She holds a PhD in literature and is an Associate Member of the CÉLAT-UQÀM (Centre de recherche Arts Cultures Sociétés). Her work stands at the intersection of research, creative writing and translation. She has published many books, among which three collections of poetry (Le sang des ruines, Prix littéraire Jacques-Poirier 2009; Under the Skin of War, 2014 et Forêt en chambre, 2022) as well as essays on Jewish/Yiddish culture. With Pierre Anctil, she has published a translation from Yiddish of Marc Chagall’s original autobiography (Mon univers. Autobiographie, 2017). With Gérard Rabinovitch, she has published Les révolutions de Leonard Cohen (PUQ, 2016), which received a 2017 Canadian Jewish Literary Award, as well as other essays on Leonard Cohen. She was senior consultant for the exhibition Leonard Cohen. Une brèche en toute chose/Leonard Cohen. A Crack in Everything that was presented at the Musée d’art contemporain de Montréal in 2017-2018. In 2019, she has inaugurated the Gröndalshus residence in creative writing at Reykjavik, UNESCO City of Literature. She is a long-time fan of Nick Cave and the Bad Seeds.
Website: www.chantalringuet.com<https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.chantalringuet.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR3aBCk4RmoI8XnPu887QJTSYZFHqtSSyj4kBm2LQ4P-sOq5D9piKSZHMng&h=AT3Abyql1TGmxT77v47fpfL4VAOH_Bpnqga51pZbah8Rx5M0typ2ZBnz3uj4VqIa-C1fWjgVyt2QT-r-UXwmtwJBQRsXRC4Sh6MDjJTLHw89t6mU8sd70WqSo0OPi9qkYwOgqEGwYw&__tn__=q&c%5B0%5D=AT2gjX3KerOLprydt1CMLImfWFhkphKjW2h3HNyE7snxNjtZqtfPv-Eu2MxBknT4tV2E7vbJMPi3bHJG1RWhBA_isoLumeort03adD0w6dIDStDKd4aH0b-PzAUo7hRuBDPo5aW8Dc3DhnRObVp_PbMT>
Facebook Page: https://www.facebook.com/chantal.ringuet.7<https://www.facebook.com/chantal.ringuet.7?__cft__%5B0%5D=AZV4peyZtcDlGjuRI6jSvCv2DG1JjtbYge6P7yJnxVm2EYix8SGMxCFILt96PbQ0o6ahxCnQ0HpjvOjdheOxNtNPuu7uvo0feyeS5qBYK2ntJyfRaP2DIA-I4M3-wNSfTZU&__tn__=q>

SYLVANO SANTINI
Sylvano Santini est professeur régulier au département d’études littéraires de l’Université du Québec à Montréal. Il y enseigne la sémiologie tardive, les théories du rapport entre le texte et l’image et les avant-gardes. Il termine un essai sur la « cinéfiction », concept qu’il a créé pour définir le rapport performatif de la littérature au cinéma. Il fera paraître, aux Presses de l’Université de Montréal en septembre prochain, l’édition critique de la correspondance entre Patrick Straram et Guy Debord et de la première publication situationniste au Québec en 1960, Cahier pour un paysage à inventer. Chercheur régulier au centre de recherche sur le texte et l’imaginaire (Figura) à l’UQAM, il y organise et anime plusieurs activités.

Sylvano Santini is full professor of literature at the University of Quebec in Montreal. He teaches late semiotics, text and image theories, and the avant-gardes. He is currently finishing an essay on “cinefiction’”, a concept he created to define the performative relation between literature and cinema. He will also publish this fall the critical edition of the correspondence of Patrick Straram and Guy Debord, at the University of Montreal Press. As a regular researcher at the Figura center (UQAM), he organizes and leads several scholarly activities.


-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <https://mailman.ucalgary.ca/pipermail/acc-cca-l/attachments/20220913/96bc2369/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.jpg
Type: image/jpeg
Size: 330193 bytes
Desc: image001.jpg
URL: <https://mailman.ucalgary.ca/pipermail/acc-cca-l/attachments/20220913/96bc2369/attachment.jpg>


More information about the acc-cca-L mailing list